Marketingkutatás házi dolgozat
Beteg megelégedettségi kérdőív felnőtt háziorvosi praxisban
Dr. Móczár Katalin
Budapesti Corvinus Egyetem Orvos-közgazdászlevelező képzés, IV. félév
Maglód Pest megyében, Budapest közelében található, az utóbbi években rohamos növekedésnek induló település, valaha volt nagyközség, 2007 augusztusától város. A dolgozat egy maglódi felnőtt praxis új betegeinek igényfelmérésével, megelégedettségi vizsgálatával foglalkozik. Praxisom lélekszáma az új, zömében Budapestről kiköltöző páciensekkel kb 10 %-al nőtt 3 év alatt. Ezt megelőzően évekig alig-alig volt növekedés, főként idősebb-középkorú betegeink szokásai, hagyományai, elvárásai ismertek voltak. A betegekkel személyes kapcsolatot építettünk ki, sokan évek-évtizedek óta ismert látogatói voltak a rendelőnek. Az ezredfordulóra azonban változást hozott. Igen nagyarányú kivándorlás kezdődött a fővárosból, új lakónegyedek születtek. Az új beköltözők általában megtartották budapesti munkájukat, ingázóvá váltak, orvoshoz fordulási szokásaikat a sietség, lényegre törés, munkaidejükhöz igazítás határozta meg. A betelepülők tehát más orvoshoz fordulási szokásokat hoztak magukkal, más elvárásokkal érkeztek. Megfigyelésünk szerint a fővárosban magasabb műszerezettségi szinthez, szélesebb körű alapellátáshoz, a falusiashoz képest talán személytelenebb orvos-beteg kapcsolathoz szoktak. A rendelőben egyre kevesebb az idő az elvárások széleskörű felmérésére, hiszen szűkre szabott az idő és nem mehet a betegellátás rovására. Az igények, tapasztalatok feltárásához ezért egy kérdőíves kutatás nagyban hozzájárulhat, segítségével feltehetően pontosabb eredményt kapunk, mint a "várótermi hírek" értelmezésével.
A terv hátteréül a körzetben 2 éve működő internetes hálózat szolgál. Az Internettel rendelkező és arra igényt tartó betegeknek hetente küldünk hírlevelet az aktuális védőoltásokról, járványokról, szűrővizsgálatokról, vagy rövidebb egészségügyi felvilágosító cikkeket olvashatnak. Az interaktivitás jegyében pedig a betegek e-mailben fordulhatnak hozzánk kérdéseikkel, ezzel is megkönnyítve a kommunikációt, csökkentve a váró zsúfoltságát. Ez adta az ötletet, hogy a hozzánk forduló új betegeket akár e-mail útján is megismerhetjük. A vizsgálat célcsoportja az utóbbi 3 évben beköltözött lakóké/háztartásoké, akik e-mail címmel rendelkeznek és ezt valamely rendelői találkozáskor rendelkezésünkre bocsátották. A havonta lejelentendő adatainkból kiderült, hogy közel 200 új betegről van szó, amely 44 E-mail címet jelent, pár esetben háztartásonként egynél többet. Bár a kartonokból sok adat rendelkezésre áll (életkor, krónikus betegségek), az erre vonatkozó kérdéseket mégis fontosnak tartom a kérdőívben is szerepeltetni a könnyebb feldolgozhatóság miatt.
Mit várunk a megkérdezéstől? Az internetes kutatás eredményként a változó igényekhez is alkalmazkodni tudjon a körzet ellátó személyzete, de nem utolsósorban a betegekkel kialakított viszont is jobbá, bizalmasabbá teheti egy ilyesfajta kezdeményezés.
Érdekes lehet a régebben körzethez tartozó betegek igényfelmérése is a későbbiekben, hátha az új idők új szokásokat honosítottak meg az ő körükben is, de a jelen felmérés csak az új páciensekre vonatkozik.
Mivel a válaszadók otthon, feltehetőleg sietség nélkül tölthetik ki a kérdőívet, érdemes időigényesebb nyitott kérdéseket is feltenni, amelyek sokkal finomabban körvonalazzák a felmerülő igényeket, meglévő tapasztalatokat. Érdekes lehet a családok szerkezete (a két leggyakoribb családszerkezet a fiatalok egy vagy két gyermekkel, illetve idősebb párok már "kirepült" utódokkal, azaz 1 vagy maximum. 2 generációs kiscsaládok), a válaszadók foglalkozása, orvos látogatási szokásaikra vonatkozó kérdések, ezzel kezdjük a kérdőívet. Majd konkrét, a körzet sajátosságaira vonatkozó kérdések következnek, ezek szelektív zárt kérdések pontszámokkal, végül nyitott kérdéseket intézünk a betegek javaslataira vonatkozóan.
Igényfelmérő kérdőív
Kedves Betegünk!
Szolgáltatásunk minőségének és együttműködésünk javítása érdekében kérem, töltse ki az alábbi kérdőívet. Az adatok a körzet használatában maradnak, nem adjuk ki más szolgáltatónak. Mivel a személyes véleményére vagyunk kíváncsiak, fontos, hogy az érzései szerint válaszoljon. A kérdőív kitöltése nem kötelező! Együttműködését köszönjük.
[Kérdőív letöltése PDF formátumban]
1. Neme
2. Kora
3. Egy háztartásban élők száma (Önnel együtt)
4. 18 év alatti gyermekek száma az Ön háztartásában
5. Munkája, napközbeni foglalkozása Maglódhoz köti-e?
6. Előző lakóhelye település típusa szerint (pl. falu, kisváros, város, főváros)
7. Előző lakóhelyén évente kb. hányszor kereste fel háziorvosát?
8. Az elmúlt évben kb. hányszor kereste fel körzetünket személyesen?
9. Van-e olyan idült betegsége, amely miatt rendszeres háziorvosi kontrollra van szüksége?
10. Ön vagy egy háztartásban élő rokona igényel-e rendszeres házi ápolást? (Nővéri vagy orvosi házi ellátást)
11. Kb. mennyit költ havonta receptköteles gyógyszerekre? (fogamzásgátló tabletták nem tartoznak ide)
12. Az utóbbi évben volt-e kórházi kezelése, műtéte?
13. Végez-e Ön rendszeres testmozgást?
Kérem, a következő (14.-27.) kérdésekre 1-től 5-ig adjon pontokat.1 a nem megfelelő, 5 a kiváló minőségű szolgáltatást jelenti.
14. A rendelő személyzete által telefonon adott információ pontossága
15. Telefonos felvilágosítás stílusa
16. Beteg előjegyzési rendszer működése (kapott időpontban bejut-e?)
17. A váróterem hangulata, berendezése
18. A rendelő hangulata, berendezése
19. A rendelő műszerezettsége (amennyire megítélhető)
20. A nővér stílusa, modora
21. Az adminisztrátor stílusa, modora
22. Az orvos stílusa, modora
23. Az orvos szakmai felkészültsége
24. Betegségével kapcsolatos információk, felvilágosítások, tájékoztatások érthetősége
25. Heti hírlevél hasznossága
26. Rendelésen az Önre fordított idő hossza (el tudott-e mindent mondani betegségével, állapotával összefüggésben)
27. Házhoz hívás esetén az ellátás érkezésének gyorsasága
Kérem, a következő kérdésekre adjon rövid, szöveges választ!
28. Mi alapján választotta praxisunkat?
29. Tapasztalatai alapján milyen változtatásokat javasol Ön:
a.) a rendelő/váró berendezésével
b.) a rendelő műszerezettségével
c.) a személyzet megjelenésével
d.) a személyzet szakmai felkészültségével kapcsolatban?
Ön a kérdőív végére ért. Köszönjük, hogy válaszaival segítette munkánkat.
A Dr. Móczár és Tsa. Háziorvosi BT. munkatársai.
|